با وجود خبرهای فراوانی که بهتازگی در مورد زیاد کردن قیمت یا سهمیهبندی بنزین منتشر شده، ولی معاون وزیر نفت اعلام کرد دولت برنامهای جهت عوض کردن قیمت بنزین ندا
رییس هیات مدیره انجمن جایگاه های فروش فرآورده های نفتی: مردم عادی توان پر کردن باک ماشین را ندارند
عبارات مهم : انجمن
به گزارش خبرآنلاین، پرونده بنزین همواره روی میز دولت و مسوولان وزارت نفت باز است و هر از چندی شایعه ای در این حوزه نه تنها در اینترنت می پیچد، بلکه بعضی از کارشناسان و نمایندگان مجلس نیز راجع به آن سخن می گویند.
مردم عادی توان پر کردن باک ماشین را ندارند / رییس هیات مدیره انجمن جایگاههای فروش فرآوردههای نفتی
در این میان، چند روز پیش سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از احتمال دو نرخی شدن بنزین و سهمیه بندی آن خبر داده هست. به گفته اسدلله قره خانی، «در صورتی که مصرف بنزین کم کردن پیدا نکند و یا از ناحیه تحریم ها تحت فشار قرار گیریم، بنزین دو نرخی شده است و سهمیه بندی اعلام می شود که قیمت تازه را هم وزارت نفت تعیین خواهد کرد.»
وی متذکر شده است است: «اکنون متاسفانه دو اتفاق رخ افتاده؛ اول این که مصرف بنزین زیاد کردن پیدا کرده که حتی گاهی اوقات به بالای ۱۰۰ میلیون لیتر می رسد، حال این که تولید ما ۸۰ میلیون لیتر هست. عنوان دیگر بحث تحریم های احتمالی هست. بر این اساس اگر کم کردن مصرف نداشته باشیم و همچنان مصرف رو به زیاد کردن باشد و فاصله بین تولید و مصرف اوج باشد، دولت ناگزیر به واردات بنزین است.»
با وجود خبرهای فراوانی که بهتازگی در مورد زیاد کردن قیمت یا سهمیهبندی بنزین منتشر شده، ولی معاون وزیر نفت اعلام کرد دولت برنامهای جهت عوض کردن قیمت بنزین ندا
هدایتالله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز عنوان کرده است: «این که در جایی مصوب شده است و تصمیم قطعی گرفته شده است باشد که زیاد کردن قیمت بنزین صورت گیرد، نه در دولت نه مجلس چنین رویکردی اتخاذ نشده است.»
وی البته تصریح کرده است: «این که در آینده قیمت بنزین زیاد کردن پیدا کند، امری طبیعی هست؛ چراکه اگر قرار باشد ما میزان سوخت را در کشور مدیریت کنیم و با کم کردن سوخت روبه رو نشویم، باید قیمت سوخت را در کشور زیاد کردن دهیم.»
به گفته خادمی، «یکی از راههای مدیریت سوخت این است که دولت بنزین را دو نرخی کند تا بتواند در این راستا به مطالبات مدنظر خود دست پیدا کند؛ هر چند ارائه کارت سوخت و سهمیهبندی بنزین نیز از دیگر مواردی است که میتوان جهت مدیریت سوخت به آنها استناد کرد.»
مردم عادی توان پر کردن باک ماشین را ندارند / رییس هیات مدیره انجمن جایگاههای فروش فرآوردههای نفتی
رد زیاد کردن یا سهمیه بندی بنزین
اگرچه بعد از خبرهای فراوانی که اخیرا در مورد زیاد کردن قیمت یا سهمیه بندی بنزین منتشر شد، معاون وزیر نفت به طور رسمی اعلام کرد دولت برنامه ای جهت عوض کردن قیمت بنزین ندارد.
علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور عزیزمان ایران با تاکید بر این که دولت هیچ برنامه ای جهت عوض کردن قیمت بنزین یا سهمیه بندی آن ندارد، اعلام کرد: تولید و ذخایر به میزان مورد نیاز است.
با وجود خبرهای فراوانی که بهتازگی در مورد زیاد کردن قیمت یا سهمیهبندی بنزین منتشر شده، ولی معاون وزیر نفت اعلام کرد دولت برنامهای جهت عوض کردن قیمت بنزین ندا
مردم توان پر کردن باک ماشین را ندارند
در این میان، رییس هیات مدیره انجمن صنفی جایگاه های فروش فرآورده های نفتی تک و دومنظوره سراسر کشور اعتقاد است: «افزایش یا سهمیه بندی بنزین به هیچ عنوان نمی تواند مورد استقبال و پذیرش جامعه قرار گیرد.»
مردم عادی توان پر کردن باک ماشین را ندارند / رییس هیات مدیره انجمن جایگاههای فروش فرآوردههای نفتی
بیژن حاج محمدرضا در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می گوید: «هم اکنون خرید بنزین در جایگاه ها با عدم تمرکز از سوی مردم مواجه هست؛ به طوری که با وجود قیمت یک هزار و یک هزار و ۲۰۰ تومانی بنزین، بسیاری از شهروندان اقدام به زدن ۲ یا ۳ و یا حتی ۵ لیتر بنزین کرده و موتورسواران نیز حتی یک لیتر بنزین می زنند.»
وی می افزاید: «به طور معمول خودروهایی که بیش از ۳۰ لیتر بنزین می زنند، دارای پلاک دولتی هستند که این نشان می دهد عموم مردم از نظر مالی توان پر کردن باک ماشین و موتورسیکلت خود را ندارند.»
حاج محمدرضا متذکر می شود: «مسوولان جواب بدهند نوسانات کنونی قیمت ارز تا بیش از ۱۰هزار تومان چه ربطی به زیاد کردن قیمت بنزین دارد؟ »
رییس هیات مدیره انجمن صنفی جایگاه های فروش فرآورده های نفتی تک و دومنظوره سراسر کشور در ادامه می گوید: «این شائبه وجود داشت که مسوولان به دنبال سهمیه بندی بنزین هستند؛ به طوری که کارت هایی چاپ کرده اند که قدیم به صورت تک منظوره استفاده می شد، ولی اکنون دومنظوره طراحی شده است هست؛ به گونه ای یک دستگاه جهت کیف پول الکترونیک است و پرداخت هزینه با آن انجام می شود و کارت دیگر جهت محاسبه میزان سهمیه به عنوان نمونه ۴۰-۵۰ لیتر یا زیاد و کمتر به عنوان سهمیه در نظر گرفته می شود و بقیه با قیمت آزاد محاسبه خواهد شد.»
به گفته وی، «با توجه به تجربه قبلی سهمیه بندی بنزین باید گفت این کار جهت مردم سخت خواهد بود و موجب ترافیک و زیاد کردن تعداد خودروها در جایگاه و… خواهد شد.»
مازاد ۳۵ تا ۴۰ میلیون لیتر بنزین چه شد؟
حاج محمدرضا تصریح می کند: « بارها مسوولان مژده داده بودند که با وجود انبار پالایشگاه ستاره خلیج فارس و مازاد ۳۵ تا ۴۰ میلیون لیتری بنزین، قادر به صادرات هستیم. اکنون آیا باید با این میزان مازاد بنزین سخن از سهمیه بندی و واردات و زیاد کردن قیمت زده شود.»
وی می گوید: «تجربه سهمیه بندی قبلی ثابت کرد که این کار با مخالفت مردم مواجه می شود و همچنین زمینه تخلف و قاچاق سوخت را ممکن است فراهم سازد. آیا مسوولان برنامه ریزی مناسب نمی کنند، لیکن ۹۰ درصد کسانی که از بنزین استفاده می کنند، در چارچوب اشتغال و شغل خود از آن بهره می برند.»
رییس هیات مدیره انجمن صنفی جایگاه های فروش فرآورده های نفتی تک و دومنظوره سراسر کشور عنوان می کند: «هر نوع سهیمه بندی و ایجاد محدودیت به طبقه خاصی از جامعه فشار می آورد و استفاده از این شرایط جهت افراد دغل کار خواهد بود و این افراد با توجه به سوابق اجرای چنین طرحی راه های سوءاستفاده را می دانند و کار اشتباه و غلطی است.»
واژه های کلیدی: انجمن | بنزین | اخبار اقتصادی و بازرگانی
دانلود فایل ها
توجه: ممکن است تمام لینک های دانلود به دستور مقام قضایی حذف شده باشد...